تابلو فرش تمدن و توحش

تمدن و توحش

« طرف تمدن »

تابلو فروش تمدن و توحش (تمدن)
تابلو فروش تمدن و توحش (تمدن)

1- در مرکز فرش، محور گفتگوی تمدنها و فرهنگها، متفکران و هنرمندان با نمادی از طرنج یکی از قالیهای معروف ایران و شطرنج و کتاب به تصویر کشیده شده است. به این معنی که باید به تفکر و اندیشه میدان داده و آن را در مرکز هر چیزی قرار داد تا نور دانش و معرفت همواره بتابد.
۲- در گوشه راست بالا، تصویر هنرهای موسیقیایی آورده شده.
۳- در گوشه چپ بالا، تصویر هنرهای آغازین آورده شده.
۴- در گوشه راست پایین، آرم جهانی ناشنوایان آورده شده به این معنی، برای گفتگوی تمدنها در جامعه باید گوشهای شنوایی وجود داشته باشد تا به نتیجه برسد. جالب اینکه طراح و بافنده هنرمند با وجود ناشنوایی، ندای گفتگوی تمدنها را شنیده و به تصویر در آورده است.

 

5- در گوشه چپ پایین، نمادهایی از هنر تئاتر و سینما به تصویر در آمده است، دوربین و نشانه هایی از چارلی چاپلین، شامل کلاه، عصا، کفش و پاپیون و تصاویر مثبت و منفی داخل دوربین نشان دهنده این است که هنرمندان باید با آزادی کامل همه مثبت و منفیهای جامعه را به تصور بکشند تا بشریت بتواند با بهره گیری از آن زندگی بهتری را پایه ریزی نماید.
ماسک سیاه نشانه افرادی با چهره سیاه اما باطنی سفید قلبی پاک و تفکراتی روشن است.
ماسک قرمز نشانه افرادی است که صورت خود را با سیلی سرخ نگه می دارند ولی کسی از خشم درون آنها آگاه نیست.
ماسک آبی نشانه امید داشتن به این موضوع است که هنرمندان بدون واهمه واقعیتها را انعکاس بدهند.
ماسک سفید هم مینمایاند ای بسا آدمهایی که چهره های روشنی دارند اما در درون آنها خون دل است که غوغا می کند.
۶- در سمت راست تابلو فرش یکی از بزرگترین نشانه های مدنیت بشر، المپیک آمده است که در آن تمام رنگها با هم ترکیب شده به این معنا است، که بشریت باید فراتر از دین و مذهب و ملیت و نژاد و جغرافیا و رنگ با هم به رقابتهای سالمی بپردازند تا به بهروزی برسند ( چیزی که المپیک با منشور خود در پی آن است )
در این طرح نماد دو میدانی که مادر همه ورزشهاست با رنگهای مختلف بافته شده که بیانگر این نکته است ( بنی آدم اعضای یکدیگرند. که در آفرینش ز یک گوهرند ). یعنی اینکه سرخ و سفید و سیاه و… به تنهایی معنا ندارد، پای جداگانه ای که در کنار دو میدانی بافته شده به این معنا است که حرکت نباید به یک سو باشد و فراتر از این نشان از ورزش معلولین دارد و سر دو میدانی هم به رنگ پرچم ایران بافته شده یعنی فکر و فلسفه و طراحی این حرکت و نماد مربوط به یک ایرانی است که در داخل این طرح با آن فلسفه عظیمی که در خود دارد رمزی با واژه بین المللی و سوژه ورزشی وجود دارد که جایزه کشف آن ۵۰۰۰ دلار است.
در بالا و پایین تصاویر حرکتهای ورزش دو تصویر به رنگ خاکی بافته شده به این معنی است، ( از خاک برآمدیم و بر خاک شدیم )
۷- دور تا دور پرچم المپیک منفی ها محبوس شده و مثبتها آزادند یعنی اگر چنانچه بشریت بتواند اهداف المپیک را آن گونه که هست در دنیا پیاده کند منفی ها در هر کجا که باشند محدود می شوند آنهم نه با خشونت بلکه با صلح در لفافه ای از رنگ سفید و همچنین گل پنج پر سفید و برجسته نشانه امید داشتن به برقراری صلح در پنج قاره است.
۸- در سمت چپ تابلو فرش، نشانه های تمدنهای تاریخی آورده شده، به این معنی که بشریت نباید به این بناها و ستونها و سرستونهای تاریخی بنازد و به آنها اکتفا کند ( گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل ) بلکه با بهره گیری و عیرت آموزی از تاریخ، مدنیت جدیدی را به وجود آورده که مایه فخر و مباهاتش باشد شعرهاییکه در این زمینه بافته شده به موضوع تمدنها بر می گردد. ( پی افکندم از نظم کاخی بلند. که از باد و باران نیابد گزند ) ( نمیرم از این پس از که من زنده ام. که تخم سخن را پراکنده ام ) یعنی بناهای ساخت بشر ویران می شوند اما تفکر و اندیشه همیشه پا بر جا می ماند. اهرام ثلاثه مصر، بنای کوازیوم ایتالیا، دیوار چین، آکروپولیس یونان و نمادهایی از تمدن ایران همه نشانه هایی از تمدن های کهن است و برای همه جهانیان هم مشهود است که در ایران دروازه ملل در پاسارگاد وجود داشته و اولین منشور ملل حقوق بشر توسط کوروش کبیر به وجود آمده و به جهان عرضه گردیده است.
۹- در کناره های سمت راست فرش که توسط مهره ها و زمینه های شطرنجی در بر گرفته شده واژه بلوغ تمدنها به انگلیسی بافته شده.
۱۰- در کناره های سمت چپ فرش که توسط مهره ها و زمینه های شطرنجی در بر گرفته شده واژه صلح و سازندگی در جهان به انگلیس نوشته شده که با پس و پیش کردن حروف، حروف UN در کنار هم آمده، که مخفف سازمان ملل متحد است و به رنگ سبز بافته شده یعنی، همه این تمدنها و تمدنهای آینده در پناه سازمان مللی قوی، متحد و بی طرف امکان دوام و توسعه داشته و برای زمینیان قابل استفاده است.
۱۱- در بالا زیر پرچم ایران به انگلیسی نوشته شده ( درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد. نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد ) که این می تواند یکی از شعارهای اصلی برای رسیدن به جامعه ای بهتر باشد.
۱۲- آیه لیس للانسان الاما سعی، می فرماید ( نمی رسد انسان به چیزی مگر با سعی و تلاش ) اگر این تلاش با خوبیها همراه باشد پاداش آن خوبی است و بالعکس، بالای آیه مبارکه، نمودگار اهورا مزدا، نماد یکتاپرستی ایرانیان و بالاتر از آن نام خدا آمده است.
۱۳- در چهار گوشه تابلو فرش که کناره های آن برگشته نشان داده شده، که طرح گفتگوی تمدنها می تواند بهانه و بستری باشد برای کنار زدن پرده ها و ایجاد زمینه های رقابت سالم فکری و فاقد هر گونه دورویی یا به عبارتی دیگر در چهارگوشه جهان بستر و زمینه ای فراهم گردد تا تفکر و اندیشه در راستای خلق و نگهداری تمدن و بهره برداری بهتر از آن هدایت شود.
۱۴- در بالا طرحی نمادین از تمدن و سازندگی در جهان با این شعار زیبا ( زندگی چیزی است که ما آن را می سازیم ) بافته شده این طرح الهام گرفته از طرح شرکت کوماتسوی ژاپن بوده چون پیام و شعار آن جهانی بوده و متعلق به همه جهانیان است آن را با زیبایی هر چه تمامتر در فرش آورده تا به دنیا اعلام کنم ملت ایران ملتی است کهن که در تمدن بشریت سهیم است و به همه کسانی که به فکر ساختن زندگی بهتر و معقولتری برای بشریت هستند احترام می گذارد.
۱۵- در پایین فرش، نماد بزرگترین تمدن غرب ( شهر تورنتو کانادا ) در کنار یکی از بزرگترین تمدنهای شرق ( تاج محل هند ) قرار داده شده یعنی ارتباط شرق و غرب در جهت رسیدن به تفاهم و صلح.
۱۶- در قسمت بالای برج معروف تورنتو، جمع بندیهایی از اعداد به رنگ حلقه های المپیک بافته شده به نشانه پنج قاره چرا که کانادا کشور مهاجران است و مردم از قاره های مختلف در آنجا جمع شده و تمدنی عظیم را ایجاد نموده اند که این همگرایی می تواند الگویی برای بشریت باشد یعنی انسانها در هر کجا که هستند از تفکرات و سرمایه های مثبت و…. همدیگر بهره بگیرند تا به چنین تمدنهایی دست یابند و با همدلی آن را حفظ کنند. خارج شدن نوک برج از محدوده معین به این معنی است که علم و دانش و معرفت انسانی محدودیت نمی شناسد.
۱۷- صفحه و مهره های شطرنج به این دلیلی در تابلو فرش آورده شده که بیان می کند اگر در هر جامعه ای از جامعه جهانی هر مهره ای با توجه به صلاحیت و علم و تخصص خود در جای مخصوص به خود قرار گیرد، بشریت هرگز دچار سرافکندگی و سرخوردگی و سیه روزی نخواهد شد، به این دلیل هر ۴/۱ صفحه شطرنج که در چهار گوشه فرش آورده شده، در وسط به صورت یکجا بافته شده به این معنی است که باید از افتراق و پراکندگی تفکر و اندیشه آدمی جلوگیری کرده و هر چیزی را سر جای خود قرار داد. اگر چنین تفکری در جامعه پیاده شود، نور دانش و معرفت و علم و تمدن همیشه خواهد تابید که نماد خورشید در وسط بر بالای کتاب نمایاننده آن است.
۱۸- بافت چهار حاشیه متفاوت در چهار گوشه تابلو فرش که متعلق به چهار گوشه ایران است این نکته را گویایی می دهد پیام این تابلو فرش از طریق یک نفر به جهانیان نیست بلکه پیام همه مردمان در چهار گوشه ایران به جهانیان است.

« طرف توحش »

تابلو فروش تمدن و توحش (توحش)
تابلو فروش تمدن و توحش (توحش)

1- در پایین فرش، رنگ قرمز نشانه خون است چرا که در طول تاریخ ۲۰۰۰ ساله، صلح و صداقت و سفیدی همیشه رو به سقوط بوده و سیاهی ها رو به صعود، در زیر علامات سؤال که به دو رنگ بافته شده قطرات خون می نمایاند، هر چیزی قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، یعنی خون + خون = با دریای خون است، نشانه تعجب هم حاکی از این است که بشریت از این همه خونریزی چه می خواهد و به دنبال چه چیزی است؟
۲- زنگ خطر نشان می دهد با وجودیکه بیش از ۲۰۰۰ سال همچنان نواخته شده باز هم صدای آن به گوش بشریت نرسیده و همچنان به خونریزیهای خود ادامه می دهد؟
۳- در مرکز فرش، تصویر کره زمین بافته شده با علامت سؤال پنج رنگ که مشخص کننده سؤال مردمان پنج قاره است که چرا خونریزی، چرا ویرانی، چرا نابودی و…
۴- ؟ ؟ = ۱ + ۲۰۰۰ یعنی هیچ بشری توقع ندارد سال ۲۰۰۱ نیز با جنگ و خونریزی همراه باشد بلکه امیدوار است سال ۲۰۰۱ سال ورود به دنیای سبز دوستی ها و شادیها باشد.
۵- در طرف چپ تابلو فرش، نشانه های شکست انسانها در مقابل بیماریها، اعتیادات، ترویج فرهنگ دستبند و زندان، تبعیض و… و زنگ خطری که با پنج رنگ بافته شده نشانه خطر گسترش این گونه موارد در پنج قاره جهان است با پنج علامت سؤال و با پنج رنگ که طلاعی ترین سؤال در تار عنکبوت گیر کرده که نشانه بی توجهی و متروکه شدن سؤالات بی شمار انسانها در خصوص معضل اعتیاد است و جا پاهایی که با پنج رنگ مختلف بافته شده بیانگر راه یافتن این پدیده شوم به پنج قاره است که متأسفانه انسانها در قرن بیست و یکم هم عاجز از جلوگیری و ریشه کن نمودن آن هستند در وسط طرح تصویری است که فردی به فرد دیگر تکیه داده که می نمایاند در اجتماع انسانها همیشه افراد ضعیف و نیازمند محتاج تکیه کردن به افراد قوی تر از خودشان هستند که اگر چنین نباشد امیدی به بهبود اوضاع آشفته و ناهنجار نمی توان داشت و همچنین تصویر کوچک شده کره زمینی که نصف آن در سیاهی و ظلمت قرار گرفته و نصف دیگرش هنوز هم سالم است حال آیا در دنیا فردی پیدا می شود که خواستار نابودی و سیاهی نیمه دیگر زمین باشد. یا اینکه آرزومند بهبود نیمه دیگر زمین است. پس باید همه با هم تلاش کنیم. تا کره زمین از آلودگی ها پاک گردد چرا که ( درد از ماست، درمان نیز هم ) و موارد دیگری که با نگاه عمیق به تصاویر می توان به آن دست یافت.
۶- در طرف راست تابلو فرش نشانه هایی از توحش، جنگ و خونریزی آورده شده، و اسب این حیوان نجیب مورد بی مهری و بیرحمی قرار گرفته انسان نیز با سوء استفاده از این حیوان نجیب با سرنیزه به کره زمین حمله ور شده، مخصوصاً برای سوارها، سری بافته نشده، تا در متن گفتگوی تمدنها و برقراری صلح، با اشاره به ملیتی خاص، باعث کدورت و درگیری نشود. از طرف دیگر به خود سوار هم سر نیزه ای وارد شده به این معنی که همیشه در پشت پرده و صحنه افراد مقتدری بوده و هستند که به دور از انسانیت باعث جنگ و خونریزی می شوند که باید به آنان گفت ( تو کز محنت دیگران بی غمی. نشاید که نامت نهند آدمی ).
۷- در زیر تصاویر اسب ها پاهای خون آلود اسب و انسان است که در تاریخ بر جای مانده تا باعث عبرت آدمیان امروز باشد.
۸- زمینه های شطرنجی و جمجمه انسانها در کناره های فرش می نمایاند اگر تفکر جنگ طلبی قالب گردد آرام آرام زمینه های رقابت تنگتر شده به خطی ممتد و سیاه یا سفید محدود خواهد شد که هیچ کس نه جایگاه خود و نه محدوده خود را نخواهد دانست و از همین جا زمینه های مرگ و نیستی و نابودی به وجود می آید.
۹- و این است بالاترین ابزار توحش بشر؟ بمب اتمی ( سلاحهای هسته ای ) که در بالای تابلو فرش آورده شده که با تشعشعات خودش همه چیز را نابود می کند و این مایه ترس بشریت عصر حاضر است، ترس از توسعه سلاحهای هسته ای.
۱۰- تصاویر نشان می دهد که طبیعت و محیط زیست در زنجیر نابودی گرفتار شده اند و تشعشعات اتمی سعی دارند همه چیز را نابود کنند.
۱۱- زنجیرهاییکه در سراسر فرش دیده می شود که کره زمین را هم در بر گرفته نشان دهنده این است که رنگهای زیبا و زندگی بخش اجازه عملکرد و جولان آزادانه را ندارند ( همان آزادی که در طرف تمدن این تابلو فرش با ترکیب هنرمندانه رنگها زیباییها را آفریده ).
۱۲- زمینه آبی بعد از بمب در آن بالا که شعری را هم در خودش دارد ( بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم- فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم ) امید را در دلها زنده می کند امید به اینکه انسانها بیایند و از جنگ و توحش دوری کنند تا بشریت همواره در صلح و صفا به زندگی انسانی خود پرداخته و آسمان امیدها و آرزوهای زیبای بشری همواره آبی تر شود.
۱۳- و اما آن سؤال بزرگی که در مرکز تابلو فرش با پنج رنگ بافته شد، سؤال مردمان پنج قاره زمین است که می پرسند چرا جنگ، چرا ویرانی، چرا نابودی، چرا توحش، چرا اعتیاد، چرا ایدز، چرا اسارت چرا….؟ این موضوع نظر به اهمیت آن دوبار در بیوگرافی تکرار گردیده.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>