تابلو فرش ایران پاک

ایران پاک

طرف اول :

تابلو فرش ایران پاک (طرف اول)
تابلو فرش ایران پاک (طرف اول)

1- در چهار گوشه یک روی تابلو فرش بافت چهار حاشیه متفاوت از هم بیانگر این نکته است که این اثر یگانه تنها پیام و اندیشه یک نفر در گوشه ای از ایران عزیز در شهر رشت محل بافت آن نیست بلکه پیام همه مردم ایران است. همانطوریکه این چهار حاشیه مربوط به مناطق مختلف ایران است. ( آری فرش هنر اصیل شرقی متعلق به ایران است ) و صاحب فکر و اندیشه و خالق این اثر هم یک طراح و بافنده فرش است او یک ایرانی است با اندیشه ای جهانی.
۲- برگشتگی این چهار حاشیه که در زیر آنها نمایی از صفحه شطرنج بافته شده دارای این پیام به بشریت است که همه ما انسانها در هر کجای جهان و با هر طرز تفکری یک چیز را باید قبول کرده و به یاد داشته باشیم و آن اینکه تا زمینه های رقابت سالم وجود نداشته باشد و هر مهره ای در جای خود قرار نگیرد بازی با قوائد درست صورت نمی گیرد. پس باید سعی کنیم پرده های دروغ، کج فهمی، منیت و برتری طلبی نادرست را کنار گذاشته به اندازه جایگاه و توان و تجربه مان در جای خود به عنوان یک بازیگر قرار بگیریم تا بازدهی مناسب داشته باشیم.
۳- دایره ای که با پنج رنگ سراسر تابلو فرش را پیموده رنگهای پنج حلقه المپیک بوده که نماد پنج قاره است. این دایره پنج رنگ همه آنچیزی را که در قالب تصاویر و نوشته ها در اثر وجود دارد در بر گرفته که نشان از اندیشه ای جهانی دارد که در قالب عملکرد منطقه ای خود را نشان می دهد.
۴- آن گوی خاکی رنگ که در حال پیمودن پنج قاره می باشد با تصاویر بدیع درونی اش الفبای گذر از محیط اعتیاد زده و رسیدن به جامعه ای سالم را می نمایاند. ترکیب و تعداد رنگهای این تصویر مفاهیم دیگری را بیان می کند که کشف آن به بیداری اندیشه های هنرجویی بازدید کنندگان بستگی دارد سر این شکل رمز گونه به رنگ پرچم ایران بافته شده یعنی اینکه این تابلو فرش در ایران بافته شده فکر و فلسفه و فهم هنری، ورزشی، طرح و بافت آن با پیامهای جهانشمولی که در خود دارد هم از یک ایرانی است که علاوه بر دارا بودن این هنر مربی و داور درجه یک و دان شش ورزشی رزمی دفاعی انسان ساز و با فضیلت تکواندو هم هست و به مانند همه ایرانیها آرزومند دوستی و صلح و سلامتی و رقابتهای سودمند برای همه ملتهاست، تصویر دو پای سالم و معلول که یکی با پنج و یکی با سه رنگ بافته شده بیانگر ورزشهای المپیک و پاراالمپیک است و شکی نیست که ورزش از هر نوعی که باشد مهمترین عامل پیشگیری از اکثر ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی است. خصوصاً جلوگیری از گرایش به مواد مخدر و همینطور بنابر یک مثل ایرانی مصداق ( عقل سالم در بدن سالم است ) می باشد آری ( ز نیرو بود مرد را راستی ز سستی کژی آید و کاستی ) در این شکل ده رنگ به کار برده شده که بیانگر ورزش ده گانه در دو و میدانی است و همچنین نماد حرکت دو که مادر همه ورزشهاست نیز می باشد. نقطه های سفیدی که در نیمی از این گوی خاکی در جلو بر خلاف خط سیاه نیمی دیگر در عقب وجود دارد این نکته را گویایی می دهد. با هر حرکتی بر مبناهای پیش گفته خط و گذشته های سیاه تبدیل به نقطه ای سفید و امیدبخش می شود که باید آنقدر این حرکت درست و اصولی را ادامه داد تا همه خطها و گذشته های سیاه تبدیل به نقطه ها و خطوط سفید شود انشاالله.
۵- تصاویری که در زمینه های آبی کم رنگ و پر رنگ وجود دارد شامل مسجد، کلیسا، خانه، محل کار، مراکز خصوصی، آرم سازمان ملل متحد، تصویر ترازو با شکل رو به پایین اسلحه گرم، پرچم المپیک، پاراالمپیک، بیمار و پزشک، آرم سازمان جهانی بهداشت، مراکز دولتی، محل زندگی، مدرسه، دوربین فیلم برداری، دیسک ماهواره، تلویزیون و نوشته های قرمز با موضوع آموزش، پژوهش، درمان، پیشگیری و اطلاع رسانی موضوعات و مراکز و ابزارها و مجامعی هستند که با بهره گیری و کار عمیق فکری، فرهنگی در آنها با برنامه های کوتاه و بلندمدت می وان جامعه را از خطرات گرایش به مواد مخدر مصون و برحذر داشته و محیطی پاک و جامعه ای پویا و با نشاط با مردمانی شاد و پرتلاش، هدف دار و امیدوار به آینده به وجود آورد. این هدف و راهکار باید در همه مجامع در سطح جهانی به کار بسته شود تا تأثیر مثبت خودش را بگذارد.
۶- حال می رسیم به تصویر کره زمین در وسط تابلو فرش و موضوعات بسیار مهمی که در آن حکاکی شده، شکل مثلث قرمز رنگ رو به پایین و نوشته داخل آن که کاهش تقاضای مواد مخدر و آسیبهای اجتماعی منتج از آن را گویایی می دهد که از آرزوهای ایرانیان و جهانیان است و همچنین اعداد و ارقام و تصاویر، تلاش و فداکاری و فعالیتهای مقدس ج.۱٫ ۱ را در حفاظت و حراست و مسدود کردن و مبارزه جانانه با قاچاقچیان کثیف و ضد بشری مواد مخدر که ایران را به عنوان کوتاهترین و ارزانترین راه ترانزیت مواد مخدر به اروپا و جهان انتخاب کرده اند در طول ۱۹۲۵ کیلومتر مرز آبی و خاکی ایران پاک نشان می دهد و هر ساله کشفیات حدوداً ۸۵ درصدی تریاک و ۹۰ درصدی مرفین جهان را به خود اختصاص داده که هزینه های سالیانه ناشی از این امر و آسیبهای اجتماعی مواد مخدر در ایران چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ ده هزار میلیارد تومان بوده و تاکنون در این راستا بیش از ۱۱۱۰۰ جانباز سرافراز و ۳۷۰۰ شهید بهشتی روان تقدیم انقلاب و ایران و جهان نموده و به گسترش تعاملات بین المللی کمتر همت بسته و از پیش قراولان این کار بوده که همه و همه این موارد و هزینه ها و جانفشانی ها نه تنها به لحاظ وظیفه ای اجباری، اجتماعی، منطقه ای یا جهانی بر دوش ایران قرار گرفته بلکه مهمتر از اینها همانطوریکه تصویر کعبه معظمه و پایتخت ایران با نقطه های سفید که ارتباط معنوی ایرانیان را با آن مکان مقدس و یگانه مینمایاند بر این نکته مهم هم گویایی می دهد که ایران و ایرانیان بیشتر به لحاظ اسلامی و تربیت مذهبی آسیب رساندن و زمینگیر کردن موجودات را گناهی کبیره و نابخشودنی می دانند، موجوداتی را که خداوند متعال خلق نموده و به آنها جان داده، چه رسد به آسیب رساندن به انسان که اشرف مخلوقات است موجود عزیزی که خداوند پس از خلقت اش به همه فرشتگان امر فرمود به او سجده کنند ( آری خداوند انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داد )
۷- همانطوریکه نام این اثر یگانه ایران پاک است و تلاشهای مقدس و خستگی ناپذیر ج. ۱٫۱ هم می نمایاند که استراتژی و اهداف بلندمدت ایران داشتن سرزمینی پاک است با مردمانی پاک و خداجو، آرزومند این هم هست که جهانی پاک با مردمانی پاک وجود داشته باشد که در این راستا در طول سالهای تأسیس تاکنون و از این به بعد برای رسیدن به چنین جهانی تلاش کرده و خواهد کرد و با جامعه جهانی همراه و همگام خواهد بود همانطوریکه کلمه یوان مخفف نام سازمان ملل به رنگ پرچم ایران بافته شده این همراهی و همگامی را نشان می دهد.
۸- سال دو هزار و هشت ۲۰۰۸ سال جهانی عاری از مواد مخدر یا کاهش یافته از مواد مخدر از طرف سازمان ملل نامگذاری شده به همین دلیل دو شاهدانه خشخاش شکسته و خشک شده رو به پایین بر اعداد ۲۰۰۸ آویزان است.
۹- و اما آن گل پنج پر سفید که در میان کلمه یوان و اعداد ۲۰۰۸ به صورت برجسته با گوی سبز رنگی در وسط بافته شده نشانه امید داشتن به پاک شدن و پاک بودن و پاک ماندن پنج قاره زمین است که ایران قدم به قدم و نقطه به نقطه برای رسیدن به چنین جهانی هزینه ها و فداکاریهای پیش گفته را پرداخته و به انجام رسانده و همچنان با همکاری جامعه ملل به این راه ادامه خواهد داد. اگر خوب دقت شود رنگ زمینه نقشه سرزمینی ایران سبز بافته شده و نقطه های ارتباطی با کعبه معظمه و اعداد به کیلومتر هم سفید است. دقیقاً همان دو رنگی که نقطه به نقطه ادامه یافته تا به شکل گلی سفید و سبز که توصیفش رفت در آمده که نهایت آرزو و اهداف ایران را می رساند که همانا پاکی ۵ قاره از مواد مخدر و دیگر بحران هاست.
۱۰- آن دو کبوتر سفیدی که برجسته بافته شده و در پرواز هستند این نکته را گویایی می دهند یکی از آنها من و شما که آلوده به مواد مخدر نیستیم هست که می توانیم در آسمان آبی آرزوهایمان پرواز کنیم و به رویاهامان با توجه به تواناییهایی که داریم جامه عمل بپوشانیم و همه تلاشهایمان باید این باشد که خستگی ناپذیر نفر به نفر بر روی افراد بیمار و آلوده به مواد مخدر با بهره گیری از همه آن چیزی که به عنوان راهکار در این اثر هنری آورده شده کار کنیم تا از این بلای خانمان سوز و ذلیل کننده رهایی یافته، توان پرواز را به دست آورده او هم در آسمان آبی رویاهای خود جولان دهد و سرود زندگی و پیروزی بخواند.
۱۱- آن ده نفر کسانی که ۵ نفر مذکر و ۵ نفر مؤنث هستند و به رنگ ۵ حلقه المپیک یعنی نماد قاره ها بافته شده اند به همراه پرچم ملی ایران این پیام را به همراه دارد که ایران برای رسیدن به جامعه ای پاک و جهانی عاری از مواد مخدر و دیگر بحرانها دست یاری و همکاری مردمان ۵ قاره را می فشارد و می سراید. ( دست در دست هم دهیم به مهر جسم و روح و روان کنیم آزاد ) آزاد از هر آنچه که به کرامت انسانها لطمه می زند.
۱۲- در این طرف تابلو فرش ترکیب رنگها و جاگیری آنها هم دارای پیامهای ویژه ای است که نباید توضیح داده شود تا هر بیننده ای به فراخور درک و عمق نگاه و فکر خود به مفاهیم آنها دست یابد و آن طور که خود می خواهد برداشت کند.

طرف دوم :

تابلو فرش ایران پاک (طرف دوم)
تابلو فرش ایران پاک (طرف دوم)

1- از وسط شروع می کنیم جایی که کره زیبای زمین در زنجیره های سیاه گرفتار شده که این گرفتاری و اسارت از چهار بحران جهانی است. و یکی از آنها مواد مخدر است که بی درنگ می تازد و مرز و نژاد و جغرافیا و کوچک و بزرگ و زن و مرد و پیر و جوان و فقیر و غنی نمی شناسد که با گسترش چنین بحرانی لجام گسیخته انسانها زمینگیر شده چرخهای فعالیتهای اجتماعی و تمدنی از کار خواهد افتاد. حال اگر سه بحران دیگر ( سلاحهای اتمی و کشتار جمعی، افزایش جمعیت و فقر، و محیط زیست را به آن اضافه کنیم آینده غم انگیزی در انتظار بشریت است. بشریتی که با خون دل خوردنهای زیاد و پشت سر گذاشتن قرنهای متمادی و پرداخت هزینه های غیر قابل شمارش و بازگشت به مدنیت امروزی رسدیه حال نباید در برابر چنین بحرانی خودش را ناتوان و بی سلاح بداند بلکه باید کمر همت بسته و با تمام توان و قدرت با کارهای عمیق فرهنگی، مقابله ای، درمانی، منطقه ای و جهانی خستگی ناپذیر این پدیده و بحران شوم و خانمان برانداز جهانی را از بین ببرد که اگر چنین نکند چنان بحران عظیمی ما و جوامع دیگر را از بین خواهد برد. پس بیایید همانطوریکه ابعاد این تابلو فرش ۱۰۹× ۱۱۰ سانتیمتر است که نام مبارک مولا علی (ع) را گویایی می دهد و همه ما هم بارها. ( یا علی گفتیم و عشق آغاز شد ) در مقابل این پدیده فلج کننده و جهانسوز با گفتن یا علی های دیگر اقدامات و راهکارهای پیش گفته را ادامه بدهیم که خدا و مولا با ما هستند.
۲- دوستان ارجمند معمولاً و عرفاً آثار هنری توضیح داده نمی شوند. اما چون این اثر هنری و منحصر به فرد پیچیده تر و مفهومی تر از همه آثار هنری بوده و کاری ابداعی است سعی کردم به احترام همه شما عزیزان تا جایی که به ارزش و پیامهای این اثر لطمه ای وارد نشود توضیحات لازم را ارائه دهم که امید است بازدید کنندگان از این اثر با نگاه و تفکری عمیق و با صبر و حوصله کافی به همه پیامهای آن دست یابند تا به راحتی صدای زنگ خطر چهار بحران پیش گفته را بشنوند و با همکاری یکدیگر از بروز فاجعه بیشتر جلوگیری کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>