تابلو فرش فجر

فکر و جسم و روح ( فجر )

در طرف طرح فرش

تابلو فرش فجر (طرف طرح فرش)
تابلو فرش فجر (طرف طرح فرش)

1- چهار حاشیه متفاوت از هم به این دلیل انتخاب کردیده تا با تلفیق ترنج مرکزی که در طرح گنجانده شده بیانگر این باشد که نقش و نگارهای فرش از چهار گوشه ایران با هم جمع گردیده تا با در هم تنیده شدن تار و پودهایش این بیت شعر را معنا و هویدا کند ( تار و پود عالم امکان به هم پیوسته است = عالمی را شاد کرد آنکس که یک دل شاد کرد )
۲- ترجمه انگلیسی این بیت شعر در کناره های راست و چپ تابلو فرش بافته شده.
۳- قلبی هم که از آن نام برده شد در مرکز تابلو فرش قرار دارد.
۴- تصور قلب مورد اشاره با سه رنگ ( قرمز، آبی پررنگ، سبز ) که رنگهای زمینه پرچم کمیته بین المللی پارالمپیک است و به صورت برجسته بافته شده به این معناست که یکی از برجسته ترین پیامهای این اثر هنری را در خود دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود.
۵- دایره هایی که دور ترنج، طراحی و بافته شده رنگ حلقه های المپیک است که نماد پنج قاره زمین بوده با دو رنگ سفید در داخل و اطرافش که رنگ زمینه پرچمهای المپیک و پارالمپیک است این رنگ نماد و نشانه صلح هم هست جمع دایره ها هفت تاست که بیانگر طواف کعبه دل کن. بوده و…
۶- آری چنین است در دنیایی که با جنگ و کشتار و ویرانی و تبعیض و بی عدالتی، انسانها بیچاره و زمینگیر و معلول و بیمار می شوند این کمیته های بین المللی المپیک و پارالمپیک هستند که انسانها را به آزادی و صلح و صفا و صمیمیت فرا می خوانند و زمینه های هر چهار سال یکبار گردهمایی بزرگ و باشکوهی را فراهم می کنند و نیز کمیته پارالمپیک در چنین دنیایی انسانهای معلول و بیمار را آماده برای حضور در رقابتهای جشنواره وار جهانی می کند که به هر فرد معلول در هر رده ای که باشد با برنامه ریزی درست مدالی تعلق می گیرد تا شادترین لحظاتش را درک و لمس کند، که این کار انسانی ترین کار در جهان است چرا که به شاد کردن دل انسانها همت گماشته و از گوشه گیری و انزوای انسانهای زیادی جلوگیری نموده پویایی و خواهندگی را در وجود همه معلولین می پروراند و موجی عظیم از خواستن و توانستن را به وجود می آورد، به همین دلیل تصویر دل را که با رنگهای پرچم پارالمپیک بافته شده در مرکزی ترین نقطه اثر قرار داده تا به عمل و کارهای خداپسندانه انسانهای بی ریا ارج گذاشته شود.
۷- در اطراف دایره ها در زمینه های آبی کلمات خدا، انسان، ابراهیم (ع)، نوح (ع)، داود (ع)، موسی (ع)، عیسی (ع)، محمد (ص) بافته شده که بیانگر حضور همه بندگان خدا با هر دین و مرامی حول محور المپیک و پارالمپیک است که با بهره گیری از منشور و اهداف این دو کمیته به رقابتهای سالم انسانی می پردازند، زمینه آبی هم به این معنی است که امید از ابتدایی ترین و در عین حال عمیق ترین داشته این آدمیان است. امید به قهرمانی، امید به سلامتی، امید به دوستی، امید به مردانگی، امید به صلح، امید به پهلوانی، امید به جامعه ای پویا و سالم، امید به…..
۸- برگشته گی حاشیه های تابلو فرش نیز همچون دیگر آثار پیام واحدی را در خود دارد که همان آشکار کردن و نمایاندن و مهیا کردن زمینه های رقابت سالم با جاگیری صحیح مهره های بازیگر می باشد، نه تنها در چهار گوشه ایران که طرح حاشیه ها متعلق به آنهاست، بلکه در چهار گوشه جهان.
۹- مفهوم آیه الا بذکر اله… هم که بر همه معلوم است. دلهای آدمیان فقط و فقط با نام و یاد خدا آرام می گیرد چرا که خدا ارحم الراحمین است، در طرفین آیه مبارکه مشعل المپیک و پارالمپیک روشن است.
۱۰- و اما پرچم ایران در آن بالا نماد ملی و شناسنامه اصلی ایرانی بودن تابلو فرش است تابلو فرشی که با مواد اولیه ای بسیاری مرغوب از کرک و ابریشم بافته شده و اصل است.

در طرف ورزش

تابلو فرش فجر (طرف ورزش)
تابلو فرش فجر (طرف ورزش)

1- هدف اصلی از طراحی و بافت این طرف این بوده که با نشان دادن تصاویر مختلف از تواناییهای معلولین در زمینه های ورزشی و قرار دادن آن در کنار تصاویر ورزشی غیرمعلولین تفکر و نگرش مردم و مسئولین و همچنین سازمانها و نهادهای ملی و بین المللی را به منظور شناخت و باورمندی این دو موضوع در کنار هم، یعنی تواناییهای افراد معلول به هم نزدیک کنیم، و نشان بدهیم هیچ فرقی بین فرد معلول و غیرمعلول نباید باشد چرا که اگر ملاک، تلاش و کوشش برای رسیدن به موفقیت باشد، افراد معلول برای رسیدن به موفقیت چند برابر افراد غیرمعلول باید تلاش کنند تا به استاندارد مشخصی برسند و نهایتاً اجازه شرکت و حضور در رویداد مهمی چون پارالمپیک را کسب کنند، همه ما باور داریم افراد معلول به دلیل شرایط جسمی و حرکتی با محدودیت های زیادی همراه بوده که فقط با صبر و حوصله و پشتکاری عظیم می توانند این محدودیت را پشت سر گذاشته تا به موفقیت دست یابند، که افراد غیرمعمول برای رسیدن به موفقیت نیازی به این همه مرارت و سختی و بردباری و پشتکار ندارند اینجاست که انسان در می یابد تلاش فوق العاده و معلولین برای حضور در زندگی اجتماعی، بسیار ارزشمند بوده و شایسته تکریم و تقدیر و تجلیل می باشد.
۲- هدف اصلی بانیان پارالمپیک به صحنه آوردن همه معلولین جهان بوده تا شانه به شانه افراد غیرمعلول در همه فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند، که رقابتهای ورزشی چه در سطح ملی یا قاره ای یا جهانی، امید و انرژی عظیمی را به وجود می آورد علاوه بر این آموزش دادن به یک فرد معلول برای شرکت در رویدادی که هزاران نفر در آن شرکت دارند و کسب موفقیت در چنان رویدادی شادی آورترین لحظات زندگی این عزیزان است، چه مسئولانی که بانی این رویداد بوده و چه عزیزانی که به موفقیت رسیده اند.
۳- در پایین با حروف انگلیسی مرام المپیک و پارالمپیک آورده شده.
۴- در کنار چپ و راست حروف انگلیسی، آرم المپیک و پارالمپیک ۱۹۸۸ کره جنوبی آورده شده به این معناست، که از المپیک سئول اولین دوره بازیهای پارالمپیک بصورت رسمی شروع شده که به دلیل رعایت استاندارد بالای رقابتها و مقبولیت جهانی همچنان پا به پای المپیک ادامه دارد و برگزار می گردد.
۵- دایره ای که به رنگ تمام خاکی بافته شده نماد کره زمین است ( یعنی کره خاکی ) و حرکت دو میدانی هم با ده رنگی که در خود دارد ( نماد و نشانه ما در همه ورزشها بودن است ) که یک پای بریده هم روبروی پای سالم با سه رنگ بافته شده این سه رنگ رنگ پرچم پارالمپیک است یعنی ورزش معلولین، سر دو میدانی به رنگ پرچم ایران بافته شده یعنی این طرح از یک ایرانی است که رمزی هم در خود دارد، حرف الف در داخل و بالای این کره خاکی بیانگر این است که، الفبای رسیدن به جامعه سالم و پرنشاط حرکت بر مبنای المپیک و پارالمپیک است که همه آدمیان را به سوی سلامتی و شور و نشاط فرا می خواند.
۶- در بالای کره خاکی پرچم المپیک و پارالمپیک با جمع بندی هایی که دور تا دور خود دارند انسانها را به محبوس کردن منفی ها و آزاد کردن مثبت ها فرا می خوانند و می گویند بیایید مثبتها را توسعه داده به حداکثر برسانیم تا منفیها در اقلیت قرار بگیرند، یک فرمول بسیار پیچیده ریاضی در این اعداد وجود دارد که می گوید از هر نظر و به هر لحاظی که به المپیک و پارالمپیک نگاه کنید یا در رقابتهای آن مشارکت داشته باشید در نهایت نتیجه ای مثبت خواهید گرفت چه از چپ به راست و چه از راست به چپ و چه از بالا به پایین یا از پایین به بالا حساب کنید نتیجه مثبت خواهد بود.
۷- در بالای این دو پرچم تصویر بازی شطرنج است که بین یک فرد بینا و یک فرد نابینا در حال انجام است که تواناییهای برابر آنان را می نمایاند و بیان می کند که هر دو دارای فکر و اندیشه ای پویا و بزرگ هستند و می توانند رقابتی پایاپای را به انجام برسانند.
۸- گل پنج پر سفیدی که بصورت برجسته بافته شده همانا نشانه امید داشتن به برقراری صلح در پنج قاره زمین است که بازیهای المپیک و پارالمپیک در پی این مهم هستند و همه شرکت کنندگان در این دو رویداد مهم و جهانی با همه برگزار کنندگان و میزبانانش هم نهایت آرزوهایشان ایجاد صلح و برادری و آموزش و توانمندی برای همه در همه جا است.
۹- و اما سقفی که بر روی آرم و پرچم کمیته پارالمپیک ایران به صورت کوهی با پنج رنگ بافته شده بیانگر این نکته است که مردمان پنج قاره در یک جا جمع شده اند تا آرمانهای المپیک و پارالمپیک را پاس دارند و هیچ فرقی بین این رویداد که به فاصله ای اندک از هم برگزار می شوند نمی گذارند و به صورت دو کفه ترازو به آنها می نگرند که این امر در بالاترین نقطه کوه پنج رنگ به صورت آویزان از پاندولی نمایان است که اولین حرف المپیک ( O ) و پارالمپیک ( P ) می باشد، حال چرا کوه انتخاب گردیده به این دلیل است که ایرانیان و یونانیان قدیم بعد از سالها جنگیدن در پای کوهی که در یونان قرار دارد پیمان صلح امضاء نمودند که کوه به معنای اُلم و صلح به معنای پیک است یعنی کوه صلح ( که المپیک نام خود را از آن دارد ).
۱۰- در حاشیه های چپ و راست با زمینه خاکی سرود المپیک است که با زیبایی و ظرافت بافته شده.
۱۱- در بالای سرود المپیک در زمینه های خاکی در چپ و راست شعری حماسی و ایرانی نوشته شده ( ز نیرو بود مرد را راستی = ز سُستی کژی آید و کاستی ).
۱۲- مهمترین چیزی که ناگفته مانده حرکتهای مختلف و متفاوت ورزشها و ورزشکاران است که با ترکیبی از رنگهای مختلف بافته شده اما سر همه آنها بدون استثناء سفید است که فلسفه آن هم چنین است، همانطوریکه فوقاً گفته شد همه آدمیان از سراسر جهان با هر رنگ و نژاد و ملیت و مرام و دینی با فکر و اندیشه صلح در المپیک و پارالمپیک حضور می یابند.
آن دو کبوتر سفید که برجسته بافته شده و شاخه های زیتون به منقار دارند به این امر گویایی می دهند ( توضیح اینکه یک کبوتر نماد و نماینده معلولان و دیگری نماد و نماینده غیرمعلولان است ).

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>