تابلو فرش دین و انبیاء

دین و انبیاء

طرف تصویر مدینه منوره

تابلو فرش دین و انبیاء (تصویر مدینه منوره)
تابلو فرش دین و انبیاء (تصویر مدینه منوره)

حاشیه های شطرنجی بیانگر این است که در هر شرایطی و در هر جایگاهی ابتدا بایستی زمینه های رقابتهای اجتماعی را به تعادل نسبی رسانده و از افراط و تفریط جلوگیری نمود که این مهم فقط و فقط از یک راه میسر می گردد و آنهم اینکه با برکنار زدن حاشیه های آن که در زیر آنها نام مبارک چهار تن از پیامبران اولوالعزم نوشته شده را بپذیریم و باور کنیم چرا که تنها راه رستگاری چنگ زدن به ریسمان الهی از طریق فهم دستورات پیامبران و بکار بستن آنها می باشد و گرنه جز ذلالت و عذاب روحی و روانی چیز دیگری نصیب انسانها نخواهد شد.
- تصویر مسجد النبی که آرامگاه پیامبر عظیم الشأن اسلام در آن قرار دارد کامل کننده پیامبران اولوالعزم می باشد که عدد مبارکشان پنج تا است.
- تصویر قبرستان مظلوم بقیع نماد و نشانه غربت و مظلومیت امامان شیعه بوده و می باشد.
- و اما نوشته های چپ و راست که با رنگهای مختلف و متفاوت و به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده همه پیامهای پیامبران اولوالعزم بوده که با به کار بستن آنها می توان شعر بالا را به واقعیت در آورد شعری که می گوید:
بشر را یکایک نوازش کنیم جهان را پر از صلح و سازش کنیم
آری می توان به صلح رسید همانطوریکه گل پنج پر سفید و برجسته می نمایاند درست است که پیامبران اولوالعزم پنج تا بوده اند اما همگی دارای یک شکل و پیام و یک عطر و یک رنگ بوده پیامشان برای مردمان پنج قاره صلح و برادری و یک رنگی بوده و لاغیر.
- حاشیه های زیبا و یک رنگ قالی ایرانی گویای این است که این تابلو فرش با تار و پود فرش ایرانی خلق شده و توسط یک هنرمند ایرانی به وجود آمده که مهمترین نشانه آن پرچم ایران است که در بالای تابلو فرش خودنمایی می کند.

طرف تصویر کعبه معظمه

تابلو فرش دین و انبیاء (تصویر مکه معظمه)
تابلو فرش دین و انبیاء (تصویر مکه معظمه)

در زیر با به هم پیوستگی تار و پود قالی و ترکیبی از نقاشی، خط که انسانها را به تفکر و تعامل و امید دارد این شعر جهانی معنا یافته:
طواف کعبه دل کن اگر دلی داری دل است کعبه معنی تو گل چه پنداری
یعنی اینکه ابتدا باید با عشق و علاقه و حضور قلب به وظایف انسانی خود بپردازیم و قلب احدی را به درد نیاوریم و وقتی کاملاً از این کار اشباع شدیم سوار بر بال مراد سبکبال به سوی کعبه پر کشیم و به دیدار یار و معبود راستین برویم و با توجه به تمرینهای سختی که در خصوص وظایف انسانی خود به انجام رسانده ایم و در همه حال با حضور قلب عمل کرده ایم در آنجا هم با حضور قلبی که زنگار از آن زدوده شده حضور می یابیم و شاهد مراد را به آغوش کشیم در غیر این صورت مهمانان ناخوانده ای خواهیم بود که جای ما در آنجا نیست، یعنی درون کعبه امن الهی نخواهد بود. هر چند ظاهراً و جسماً آنجا باشیم ( کعبه را حضرت خلیل (ع) ساخت، دل را خدای خلیل (ع) رب جلیل ) و اما هفت بیت شعری که تحت عنوان ( داستان هفت بسی باشد دراز ) در طرف چپ قالیچه بافته شده هنرمند طراح و بافنده با جهان بینی و ذوق و سلیقه شورانگیز و قریحه و نیت پاک خودش سروده، اگر خوب دقت شود و مورد بررسی قرار گیرد، بیانگر همه آن چیزی خواهد بود که در زمین و آسمان و ادیان، مهر و عشق، رنگ و بی رنگی و کتابها و آموزه ها، صبر و بردباری و توکل و… تا رسیدن به کمال و تشخیص درست حق از باطل وجود دارد که بر مبنای آن می توان کتابی چند جلدی به رشته تحریر در آورد و جهانی را هویدا کرد.
- و اما عروج انسان از خاک تا افلاک با هفت قدم بیانگر آن است که انسانها اگر به مفهوم واقعی حج پی ببرند، با هر دور طواف یک قدم به عروج و کنده شدن از تعلقات زمین نزدیکتر می شوند و از حج رفتن و طواف کعبه کردن معبری می سازند تا آسمانها، در غیر این صورت همچون شتری که به سنگ آسیاب بسته می شود مدام به دور خود خواهند چرخید بدون اینکه بدانند این چرخیدنها دور باطلی بیش نیست و ثمری نخواهد داشت.
- و باز تصویر ستاره هاییکه به صورت سقفی بر روی سه خانه مقدس که در قرآن هم از آنها نام برده شده قرار گرفته، بیانگر موضوعی عظیم است، که تعداد ستاره ها و مثبت اندر مثبت بودنشان با تنها ستاره ای که در بالاترین نقطه به صورت ضربدر بافته شده و کمی بالاتر با عدد ۱۰۰۰ کمک می کند تا به کشف عدد ۱۲۴۰۰۰ پیامبر (ص) و ۱۴ معصوم (ع) پرداخته شود. آری همه اینها می نمایاند اگر چنانچه به قول طراح و بافنده هنرمند که بر بالای فرش سروده و نوشته شده:
همه فکر به یکجا متمرکز که شود کوه از جا بکند رخنه در اسرار کند
آری چنین است که بدون تفکر و تمرکز نه تنها نمی توان به مفاهیم چنین اثر هنری بی بدیلی پی برد بلکه با نگاهی سطحی و بدون تفکر خیلی راحت از کنار آن گذشت ( که چنین مباد ).
- در زیر عدد هزار و در داخل سقف ستاره ای اشکال مختلفی که به صورت مثلثهای رنگی، ترازویی را بر بالای خود دارد و همه اینها بر روی یک فلش استوار است بیانگر تفکر و فلسفه ای بزرگ است همراه با رمزی که اگر کشف گردد با نمایاندن آنچیزیکه در درون خود دارد دنیایی را به حیرت واخواهد داشت و در چنین دنیایی به پیام همه انبیاء الهی پی برده می شود پیامی که همه انبیاء و بزرگان دین برای آن آمده، فداکاری نموده با افتخار رفته اند و حال این مائیم که باید گمگشته را بیابیم.
- و همچنین اعدادی که از عدد ۵ شروع شده و به ۱۲۴۰۰۰ ختم می گردد با صدها ساعت فکر کردن به نتیجه رسیده، که کوتاهترین راه حل معمای شناخت و جایگاه انبیاء الهی است، با دو سؤال قرمز در اول و آخرش که خود سؤالات مهمی را مطرح می کند آنهم به رنگی که علامت خطر است.
- و نیز انتخاب آیه مبارکه قل یا اهل الکتاب…. به این جهت است که مهمترین آیه وحدت بخش در بین همه ادیان است که با زیبایی هر چه تمامتر وحدانیت خداوند سبحان را از دیدگاه همه ادیان الهی می نمایاند بدون اینکه شکی در کسی باقی بگذارد.
- حال برسیم به حاشیه شطرنجی تابلو فرش: این حاشیه با شکل خاص خودش چند پیام به همراه دارد:
۱- تمام خانه های شطرنج به صورت مربع و مکعب است به این معنی:
دنیا به مثل چو کعبتین نرد است برداشتن اش برای انداختن است
که همه ادیان دوری از دنیاپرستی را پیام آورده اند.
۲- پیام دیگرش چنین است با توجه به اینکه انسان اشرف مخلوقات است اما متأسفانه انسان امروزی به دلیل دوری از آموزه های الهی که توسط پیامبران بزرگ به آنها رسیده جایگاه رفیع انسانی خودش را خیلی خیلی پایین آورده و در شرایط و زمینه های ناسالم شطرنج وار اجتماعی اصلیت اش را گم کرده و در رقابتهایی تنگاتنگ به طرد دیگران پرداخته، روز به روز به پرتگاه نیستی و نابودی نزدیکتر می گردد، که تنها یک راه برای جلوگیری از آن وجود دارد و آنهم اینکه شهامت به خرج داده آنطوریکه برگشتگی حاشیه ها نشان می دهد همزمان با دیگران در چهار گوشه جهان پرده های چنین بستر و زمینه ای را به کناری زده و رجوع به کتابهای انسان ساز الهی کند و از همه آموزه های آن برخوردار گردیده و نگذارد شرایط ناسالم رقابتهای دنیوی همچون پیله ای دور تا دور آنها را بگیرد و اگر چنین شود این بیت شعر با تمام وجود معنا و مصداق پیدا می کند:
چو آن کرمی که در پیله نهان است خیالش می رسد دنیا همان است
در حالی که دنیا فراتر از آن است.
- پس تا دیر نشده با تأسی از پنج پیامبر اولوالعزم که پنج کبوتر سفید و برجسته نماد و نشانه آنها است از تعلقات زمینی کنده شده رو به سوی خداوند که نور آسمانها و زمین است نموده و این روزنه را همواره باز نگه دارد. این بود توضیح طرف کعبه، اما نه همه توضیحاتش، در طرف مدینه هم همه موارد توضیح داده نشده، چرا که از لحاظ هنری و تجسمی و حفظ ارزش و سنگینی اثر و ماندگاری و عالمگیر شدن آن و احترام به حفظ جایگاه هنرمندان و هنردوستان و همه آنهاییکه از تابلو فرش دین و انبیاء دیدن می کنند یا شناسنامه و بیوگرافی تابلو فرش را ملاحظه می فرمایند و مطالعه می کنند و همچنین در جهت تشویق همه این عزیزان به تفکر و اندیشه در خصوص فهم معانی و مفاهیم هنری آنطوریکه خود می خواهند و برداشت می نمایند، صلاح کار در این است از توضیح همه چیزها توسط طراح و بافنده مربوطه صرف نظر گردد تا بینندگان و بازدیدکنندگان محترم آنطوریکه خود می خواهند به فهم و نقد و تفسیر و توضیح آن بپردازند و برداشت آزاد داشته باشند. همانطوریکه در کلام بزرگان هم هست: ( روح هنرجویی در همه مردم به شکلهای مختلف وجود دارد ) در پایان به عنوان حُسن ختام حدیثی از امام جعفر صادق (ع) نقل می کنم:
راز تو به منزله خون توست آن را در بدنت نگه دار.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>